PCO :(

Jaha då var det bekräftat då!!!  Jag har alltså PCO "Polycystiska ovarier" och fick idag reda på att det finns en stor risk att få livmodercancer!!! Och diabetes typ 2.  Det räcker alltså inte med att man inte får bestämma hur många barn man vill ha utan "några" saker till kan förekomma... BLÄÄÄ  Att mensen uteblir är ju ett stort + men det är ju det som gör att man kan få livmodercancer, så då är det ju inte något + helt plötsligt. Jag fick någon medicin som jag skulle ta var 3:e månad så att jag får en blödning och då skulle risken för cancer minska. Att jag fick Emil är ett UNDER säger läkarna... Och det undret är jag överlycklig för =) Vad skulle jag gjort utan Emil, han är ju mitt ALLT <3

lite info om pco:

PCO är en sjukdom/ett syndrom som berör äggstockarnas funktion. Det kan leda/leder till oregel-bunden eller utebliven ägglossning, förstorade äggstockar och många vätskefyllda blåsor (cys-tor) i äggstockarna. Ytterligare symptom kan vara oregelbundna, glesa eller uteblivna men-strautioner, ökad behåring och övervikt. Även halterna av testosteron (manligt könshormon) och östron (ett kvinnligt könshormon) är/kan vara förhöjda. Det mest framträdande sympto-met är dock utebliven ägglossning vilket är en av orsakerna till att PCO oftast upptäcks i sam-band med barnlöshetsutredningar.

PCO resutlterar i att folikelutvecklingen och ägglossningen hämmas och att hårväxten ökar hos ca 70 % av kvinnorna med sjukdomen. För 55% innebär PCO att menstrautionerna uteblir helt och för övriga blir den oregelbunden eller gles. Graden av övervikt varierar hos PCO-kvinnorna. Det förkommer även insulinresistens hos vissa PCO-kvinnor (av typen diabets 2).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0